ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

اهمیت طراحی آموزشی

اهمیت طراحی و ساخت کاربری آموزشی

همواره آموزش یکی از مسائل مهم در تمامی جوامع بشری بوده و به منظور افزایش سطح فرهنگ عمومی و دانش و سلامت مردم باید توجه ویژه ای  بدان گردد.در این مسیر فضاهایی که با کاربری آموزشی شکل می گیرند باید با کیفیت بالا و با توجه به تمامی کاربران مختلفی که به آموزش نیاز دارند شکل گیرد.ابعاد و اندازه کاربری آموزشی در در تمامی شهرها باید متناسب با جمعیت بوده و سرانه مناسبی شکل گیرد تا پاسخگویی به این نیاز مهم بر طرف شود.اما مسئله مهم تری که شکل می گیرد طراحی کاربری های آموزشی به صورت مناسب و متناسب با کاربران نهایی می باشد.متاسفانه با توجه بسیار کمی که به این کاربری صورت گرفته است سیمای شهری و کاربران فضاهای آموزشی با مشکلات متعددی رو به رو شده اند.در صورتی که با طراحی مناسب و معمارانه کاربری های آموزشی اشتیاق افراد مختلف به حضور در این فضاها افزایش می یابد و سیمای شهری نیز با جلوه بهتری پدیدار خواهد گشت.

معماری فضاهای آموزشی

معماری فضاهای آموزشی

همانطور که گفته شد معماری فضاهای آموزشی بسیار اهمیت داشته و می تواند موجب برانگیختن خلاقیت و افزایش درک و تمرکز دانش پژوهان در محیط طراحی شده گردد.در زمینه کاربری های آموزشی می توان به مدرسه، مهدکودک و دانشگاه اشاره کرد که هر یک ابعاد گسترده ای را در بر گرفته و افراد خاصی در آنها مشغول می شوند.در معماری فضاهای آموزشی رویکرد پایداری و معماری انسان دوستانه به منظور رسیدن به معماری مناسب مد نظر بوده و استفاده از تکنولوژی های به روز مانند BIM برای طراحی و ساخت بهتر در نظر گرفته می شوند.

فرآیند طراحی آموزشی

پروسه طراحی ساختمان آموزشی

در شروع به طراحی کاربری های آموزشی باید ابتدا به شناخت فراگیری از کاربران نهایی دست یافت چرا که در هر منطقه ای فضاهای آموزشی از ابتدا بر پایه ی نیازهای افرادی که قرار است در آن حضور یابند شکل می گیرد. طراحان شرکت بنای یکپارچه مجسم با رجوع به محل ساخت و شناسایی سایت ساخت در ابعاد مختلف و شناسایی فرهنگ، عادت ها و نیاز های کارفرما و کاربران نهایی به طراحی فضاهایی می پردازند که مطابق با نیاز های آموزشی در ابعاد مختلف شکل می گیرند.سپس هر یک از فضاها با اصول معمارانه و زیبایی شناسانه شکل می گیرند و نما یا پرسپکتیو هایی به منظور جذب مخاطبان به فضاهای آموزشی طراحی می شوند.آسایش کاربران در فضاهای مختلف ساختمان های آموزشی حائز اهمیت بوده و با توجه به طراحی با استفاده از BIM تاسیسات مکانیکی و مدلسازی های انرژی شکل گرفته در فضا ها باعث می شود تا آسایش کاربران به میزان مناسبی تامین گردد.

معماری داخلی کاربری آموزشی

معماری داخلی ساختمان آموزشی

در فضاهای آموزشی با توجه به اینکه کاربران نهایی زمان نسبتا زیادی را در آن می گذرانند، تعامل زیادی با فضای داخلی دارند.در نتیجه باید مولفه های معماری داخلی شامل نورپردازی به طوری که خیرگی در فضا ها ایجاد نشود مورد بررسی قرار گیرد.همچنین استفاده از رنگ هایی که خنثی نبوده و موجب ایجاد پویایی در فضاهای آموزشی می گردد می بایست رعایت گردد.در کل باید گفت معماری داخلی مسئله ای بسیار مهم در ایجاد فضایی مناسب برای دانش پژوهان و کاربران فضاهای آموزشی می باشد که متخصصین با ارائه رندر های متناسب با واقعیت پس از ساخت در طراحی های خود و همچنین با ارائه جزییات استفاده شده در طراحی ها به اجرای هر چه بهتر طرح های داخلی می پردازند.

مسیرهای دسترسی در ساختمان های آموزشی

تعریف مسیرهای دسترسی کاربری آموزشی

در ساختمان های آموزشی بزرگ مقیاس مسیر های دسترسی متعددی وجود دارند که با توجه به تعداد کاربران نسبتا زیادی که در فضاهای آموزشی وجود دارد با استفاده زیادی در طول روز مواجه می شوند.حال مهندسین و طراحان ما با استفاده از دانش و تجربه خود به طراحی دسترسی ها مطابق با استاندارد ها و بهترین وضعیتی که میان فضاهای مختلف ایجاد می شود می پردازند.در طراحی این فضاها دسترسی های اضطراری مانند پله های فرار و محل قرار گیری آنها به گونه ای که حریق به آنها نفوذ نکرده و در هنگام زلزله نیز استحکام و پایداری خود را حفظ کنند لحاظ می شود.عرض راهروها و کریدورها و نورگیرهای منتهی به آنها نیز مطابق با استاندارد ها و متناسب با کاربران نهایی طراحی می شوند.

ساخت بر اساس طرح ها در قالب BIM

استفاده از فناوری BIM در طراحی آموزشی

با استفاده از ارائه طرح های معماری و یکپارچه سازی دیسیپلین های مختلف با جزییات بالا در مدلسازی اطلاعات ساختمان می توان تمامی داده ها در زمان ساخت به صورت مهندسی شده با ابعاد و اندازه های دقیق در اختیار داشت.در نتیجه طرح ها، نقشه ها و تصاویر سه بعدی که از سمت طراحان و مهندسین ما ارائه می شوند دارای جزییات خاصی برای هر جزء هستند و پروسه ساخت مطابق با طرح های معماری و با نظارتی بهتر به پیش خواهد رفت.

بهبود فرآیند طراحی کاربری آموزشی

ضرورت توجه به معماری ساختمان آموزشی

کیفیت طراحی یک ساختمان به مولفه های طراحی که در آن به کار می بریم و تجربه و تخصص در طراحی فضاهای مشابه بستگی دارد.در مسیر تجربه طراحی های متعددی که متخصصین شرکت ما در زمینه طراحی  کاربری آموزشی داشته اند بازخوردهای بسیاری از عملکرد ساختمان دریافت کرده اند.برنامه هایی که در معماری فضا های مختلف تعریف می شوند مشکلات و نیازها را مورد نظر قرار داده و راه حل هایی در طرح های ارائه شده برای آن ها ارائه می شود.در این فرآیند پس از شناخت مشخصه های کیفی و اولویت بندی اهمیت آنها، به تبدیل آن ها به مولفه های کمی می پردازیم.تا طراحی ها به صورت دقیق تری مطابق با نیازها شکل گیرند.

طراحی محوطه ساختمان های آموزشی

طراحی و ساخت محوطه آموزشگاهدر ساختمان های آموزشی اکثر کاربران برای گذراندن اوقات استراحت خود و یا برنامه هایی که در فضای باز انجام میوند، زمان زیادی را سپری می کنند.همچنین در ابتدای ورود به مجموعه های آموزشی نیز با محوطه بنا رو به رو هستیم.متخصصین و طراحان ما با استفاده از تجربه خود در طراحی های منظر و لند اسکیپ دارای تجربه در طراحی و ساخت محوطه ها می باشند.در کاربری آموزشی نیز از طراحی محوطه از نیازهای کاربران و کارفرما و معماری ساختمان تبعیت می کند.در محوطه فضاهای آموزشی نیز همواره پویایی به وسیله رنگ ها و خطوط نرم و نورپردازی ها و گیاهان مناسب با منطقه مربوطه ایجاد می شود.