ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان با مانیتورینگ و کنترل اطلاعات امکاناتی که با عنوان سیستم اتوماسیون هوشمند سازی ساختمان (SBAS) شناخته می شود، انجام می گیرد.اتوماسیون ساختمان هوشمند یک راه حل ساختمانی یکپارچه برای بهبود و راحت تر کردن، کنترل نور، سیستم گرمایشی و تهویه هوا (HVAC) و دسترسی به اشتراک گذاشتن اطلاعات به منظور کاهش مصرف انرژی، بهبود بهره وری مدیریت انرژی، تامین ارزش افزوده عملکردی و سهولت در بهره برداری از ساختمان می باشد.یک سیستم یکپارچه به تنهایی انرژی و بهره وری از آن را افزایش نمی دهد اما می تواند سطحی از کنترل که میان ساکنین به صورت یکپارچه تعریف شده را برآورده سازد.در هوشمند سازی به وسیله یک برنامه متمرکز که سیستم ها و تجهیزات ساختمان و هر چیزی که در محوطه یا مرتبط با ساختمان باشد را به منظور بهره وری بهتر انرژی و آسایش بیشتر می توانیم به راحتی کنترل کنیم.سیستم اتوماتیک خودکاری که از طرف ما بدین منظور ارائه می شود بر 3 نکته تاکید دارد: 1. مدیریت انرژی و سنسورها 2. امنیت و مانیتورینگ 3. محرک ها و ثبت اطلاعات

ساختمان هوشمند

هوشمند سازی ساختمان با استفاده از سیستم های کنترل خودکار برای هر دو طرف مالک (کارفرما) و ساکنین سودمند می باشد و باعث می شود تا کیفیت مدیریت بالا رفته و آسایش نیز افزایش یابد.

معماری کلی سیستم هوشمند سازی

معماری کلی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان بر پایه 3 لایه نوشته شده است که شامل لایه زیر ساختار، ساختار کلی و لایه برنامه هوشمندسازی می باشد.این ساختار در شکل زیر ملاحظه می شود:

 

ساختار هوشمند سازی

 

لایه زیر ساخت با ابزارهای سیمی جایگزین گردیده و سیستم های وایرلس در اینترنت اشیا (IOT) جای آنها را می گیرند.بنابراین پیاده سازی های مجدد و نگهداری و اصلاحات به سهولت انجام می گیرد.لایه اصلی بر مجموعه و ادغام اطلاعات اصلی متمرکز می باشد که شامل دستگاه های ترمینال، همگرایی و انتقال ارتباطات است.دستگاه های ترمینال دارای نقطه حسگری می باشد که شامل اسکنر محافظ ورودی ها،ابزار های اندازه گیری هوشمند و تشخیص دود می باشد.این ترمینال ها پاسخگوی جمع آوری اطلاعات نظارت و فرستادن آن ها به سایر ابزارها می باشد.ابزارهایی که در آن گره های اطلاعاتی ایجاد شده اند مسئول جمع آوری اطلاعات سنسورها و ارسال آنها به سرور سر گروه می باشند.

عملکرد اصلی لایه برنامه هوشمند سازی توسعه برنامه بر اساس نیازها با استفاده از عملکردهای آشکار مانند برنامه های هشداردهی ساختمان،برنامه مدیریت انرژی و مدیریت یکپارچه دستگاه ها و غیره می باشد، همواره این سیستم از زیر سیستم های غالب برنامه پشتیبانی کرده و مدیریت، راه اندازی و نگه داری از زیرسیستم ها را بر عهده دارد.

معماری سیستم خودکار هوشمند سازی ساختمان

سیستم های هوشمند سازی متکی بر سنسورها و محرک هایی در نقاط مختلف می باشند تا مصرف انرژی را در مدل ساختمانی با توجه به مولفه های محیطی درون و بیرون ساختمان کاهش دهند.راهی موثر برای اینکه مانیتورینگ موثری داشته باشیم این است که تمامی سنسور ها و محرک ها در شبکه اینترنتی به وسیله ما آدرس دهی می شوند.این سیستم ها شامل مجموعه ای از سنسورها می باشند که شرایط و وضعیت مولفه هایی که با آن کنترل می شوند مانند: نور، دما، رطوبت نسبی و فشار در آن ها تعریف می شود.فرآیندی که در سنسور های اطلاعاتی دریافت می شود به وسیله واحد های کنترل دریافت شده و دستوری از آنها به وسایل الکترونیکی جهت کنترل وضع موجود انتقال داده می شود.

امکانات ساختمان هوشمند

 

بعضی امکانات سیستم هوشمند سازی ساختمان شامل موارد زیر می باشد:

کنترل جریان هوا : هنگامی که ساکنین فضا افزایش می یابند ترموستات افزایش دما را درک می کند و مطابق بر اطلاعات دریافت شده از سنسور ها تغییراتی را در دمپر ها و دیگر مولفه ها ایجاد می کند.

سیستم روشنایی : سیستم روشنایی می تواند به وسیله سنسورهای موجود حرکت ساکنین یا حضور آنان را تشخیص دهد.همچنین بر اساس زمان بندی می توان روشن یا خاموش نورها را تنظیم نمود.روشنایی روز نیز همیشه با این سیستم در ارتباط می باشد و میزان نور مصنوعی بر اساس نور طبیعی کنترل می شود.

سیستم کنترل دما و تهویه : اگر واحد کنترل هوا کار نکند سیستم هوشمند با استفاده از یکپارچگی، دمای تنظیم شده را تشخیص داده و با دسترسی های تعریف شده دما را به میزان مورد نظر می رساند.

مزایا

ارتباطات و مزایای هوشمندسازی

 

تاثیر بر انرژی و کاهش هزینه : افزایش بهره وری انرژی می تواند باعث کاهش قابل توجهی در هزینه ها با استفاده از کنترل تجهیزات گردد و به علاوه سهولت بیشتری در زمینه تامین نگهداری پیشگیرانه و کنترل جنبه های مختلف تامین می گردد.

سهولت در مدیریت فرآیندها : هزینه ها و دردسرهای نصب و نگهداری از چندین سیستم به صورت مستقل کاهش می یابد.امکان تغییرات و بازرسی سریع فرآیند ها در تجهیزات فراهم می شود و هزینه های نصب و درجه خرابی کاهش می یابد.

سرویس های موثر و سریع : مدیریت ساختمان به وسیله کنترل از راه دور (ریموت ها) می تواند کنترل مشکلات و نظارت بر عملکرد ساختمان را در هر لحظه ممکن سازد.

صحت داده ها و تولید گزارش : کنترل داده های مربوط به سیستم های انرژی و نور و گزارش های آماری می تواند به چک کردن هزینه ها کمک کند.

جذب و حفظ مشتری : ساختمان های هوشمند می توانند کاربران بیشتری جذب کرده و نرخ پایینی از واحد های خالی به وسیله ارائه خدمات ارزنده و تکنولوژی و افزایش بهره وری را به خود اختصاص دهند.

دوستدار محیط زیست : امروزه توجه به مسائل پایداری و محیط زیست بسیار اهمیت دارد و ساختمان های سبز که در این امر پیشرو هستند اغلب از سیستم های خودکار هوشمند سازی استفاده می کنند.

هزینه محصول : کل سیستم شامل یک سیستم فشرده که یکپارچه در ظاهر و ارائه آن در یک ابزار می باشد تشکیل شده است که این مورد هزینه های مواد تشکیل دهنده مختلف (BoM) و تولید را برای کاربر کاهش می دهد.

امنیت : از مزایای مهم سیستم های هوشمند امنیتی می باشد که به وسیله قرار گیری سنسور های مختلف در فضاهای گوناگون و آلارم هایی که در پنل کاربری به شما اعلام می شود از آن برخوردار می گردید.

هوشمند سازی ساختمان در محیط BIM

هوشمند سازی در محیط مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

اگر قصد هوشمندسازی ساختمان خود را دارید، برای پیاده سازی این هدف رویکرد مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) بهره وری این عملکرد را افزایش خواهد داد.در تیم ما هنگامی که اطلاعات ساختمان به صورت یکپارچه در بستر BIM به وجود می آیند به شما امکان دسترسی بهتر و سریع تری به اطلاعات داده می شود و ارتباطات راحت تری میان تمامی تجهیزات و امکانات ساختمان را می توان برقرار کرد.همانطور که آشکار شده است رویکرد BIM در مدیریت نگهداری و مدیریت تجهیزات (Facility management) تاثیرات مثبتی را دارا می باشد.حال هوشمند سازی ساختمان که در فازهای پایانی بهره برداری و نگهداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است می تواند با استفاده از اطلاعات و فرآیند یکپارچه سازی که در محیط BIM اتفاق افتاده، ارتباطات بهتری را به منظور کنترل و مانیتورینگ تجهیزات و عناصر ساختمان ایجاد کند و در این صورت هنگامی که در ساختمان شما از طرف ما، هوشمندسازی ایجاد شد، می توانید به راحتی و بدون تداخل سیستم ها با تمامی تجهیزات و سنسورهای نصب شده به وسیله پنل کاربری که در اختیار شما قرار می گیرد بر تمامی عملکرد ها و اجزای ساختمان به راحتی نظارت کنید وهر گونه تغییری را در آن ها ایجاد کنید.