ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

مدلسازی ابری نقاط

با استفاده از اسکن در محیط مدلسازی ساختمان و فرآیندی که طی می شود ما فرآیندی مطابق با واقعیت شرایط موجود ساختمان ایجاد می کنیم.سپس اطلاعاتی را که از این فرآیند به دست می آیند در غالبی مفید برای کاربر ارائه می دهیم.زمانی که با پروژه ای موجود رو به رو هستیم و قصد انجام تغییراتی را در آن داریم و این تغییرات گاها شامل نوسازی یا بازسازی و یا به قصد نگهداری از ساختمان می باشند که باید در سیستم ها و وضع موجود ساختمان پیاده سازی شوند،از این رویکرد استفاده می کنیم.اسکن لیزری سه بعدی شرایط و اطلاعات موجود را برداشت کرده و این اطلاعات شامل نقاطی (points) می باشند که این نقاط بر اساس فورمول و منطقی در ابر نقاط ترکیب می شوند و سپس اطلاعات موجود در ابر نقاط با هدف تهیه نقشه ها و مدل های همچون ساخت (As-Built) به اطلاعات مدل سه بعدی ساختمان مورد نظر اضافه شده و با آن همگام می شوند.

 

انتقال نقاط ابری به مدل سه بعدی

 

در این راستا استفاده از اسکن سه بعدی در محیط BIM اهدافی را دنبال می کنند که شامل اعتبارسنجی و برنامه ریزی و مقایسه نقشه های As-Built با چک لیست ها، عناصر دارای خرابی در حوزه MEP (تاسیسات) یا سازه یا مدارک موجود در شرایط ساختمانی و تخمین بودجه و … می باشند.در این فرآیند مدارکی با عنوان های زیر ارائه می شوند: نقشه ها، نماهای خارجی، مقاطع، چیدمان طرح سایت.

اجرای اسکن در پروژه BIM می تواند چالش برانگیز باشد.به منظور اجرای پروژه در این فرآیند گام به گام پیش رفته و این مراحل بدین گونه تعریف می شوند :

  1. برداشت
  2. برنامه ریزی و تعریف فرآیند ها
  3. مدلسازی BIM
  4. تضمین کیفیت

تمامی این مراحل باید در غالب BIM به عنوان ساختار کاری اجرا شوند.

 

مراحل مدلسازی با استفاده از نقاط ابری اسکن شده

 

1. برداشت

در این فاز هر اطلاعاتی که مورد نیاز پروژه باشد در تمامی زمینه ها برای کارفرما تهیه می کنیم.تمامی محدوده کارها و نقص ها و استثنا های موجود در آن نیز تعریف می شوند.برای اسکن و برداشت اطلاعات نیز دو فاز در این مرحله به وجود می آیند.

ملاحضات پیش از ساخت : برای یکپارچه سازی و در اختیار داشتن اطلاعات پیش از ساخت، قبل از مراجعه به سایت ملاحضاتی را باید در نظر گرفت، به وسیله این روند در شرکت بیم از در برداشتن اطلاعات پروژه اطمینان می یابید.سطح دقت نیز با برنامه اجرایی BIM همگرا شده است.اسکن های لیزری برای برداشت نقاط دارای مزایا و معایبی می باشند که ما در این مسیر با آنالیز هزینه ها و کیفیت، بهترین مورد را انتخاب می کنیم.

اطلاعات کارگاهی : این اطلاعات باید به صورت استاندارد کمک کنند تا کیفیت محصول نهایی افزایش یابد و کاربرگ های الگو می توانند محدوده پروژه را پیش از شروع با ثبات بهتری تعریف کنند.به وسیله اطلاعات مربوط به شرایط ساختمان بهترین روش ها برای اجرای پروژه به کار گرفته می شوند.برداشت اطلاعات ساختمان از هرفضا با جایگذاری دوربین های اسکنر و با سرعت و دقت بالا انجام می گیرد و زمانی که در موقعیت ها و شرایط مختلف قرار می گیرد نقاط مختلف و ارتباطات آن ها را ایجاد می کنیم.

2. فرآیند

پس از برداشت اطلاعات As-Built ساختمان گام بعدی ادامه فرآیند اسکن می باشد.در این زمینه به اعتبارسنجی اطلاعات بدون توجه به دقت آن پرداخته می شود.بازرسی اسکن ها می تواند برای چک کردن وقفه ها و وضوح داده ها استفاده شود.پروسه اسکن داده ها و شکست و تقسیم آن ها به خوشه ها و نگهداری نسخه کپی از آن ها به منظور تغییرات بعدی دارای اهمیت می باشد.

تنظیم داده ها نیز نقش اصلی را دارا می باشد.در برنامه های مختلف تکنیک های متفاوتی متناسب با نقطه های تراز و مختصات و … نیازمند می باشد.برخی از اطلاعات اسکن به دست آمده باید به صورت دستی چک شوند تا از همپوشانی و خطاها  (eror) مربوط به آن جلوگیری شود.یک ابر نقاط توسط ما به صورت مناسبی به دست می آید و پیچیده و بدون نظم جمع آوری نمی شود.در واقع گام ابتدایی و مهم وارد کردن اطلاعات و بارگذاری ابر نقاط از اسکن به صورت کامل می باشد سپس مدل BIM را بر اساس نقاط نقاط ابری به دست آمده توسعه می دهیم. درنتیجه با حجم بالایی از اطلاعات با تمام جزییات موجود رو به رو هستیم.

3. مدلسازی ابری نقاط در BIM

این نوع از مدلسازی زمانی اتفاق می افتد که اسکن پروژه واقعی به صورت نقاط ابری شکل و فرم خود را در مدل دیجیتالی پیدا می کند.برای این مدلسازی گام های متعددی در تایید اطلاعات به دست آمده از اسکن نقاط ابری به دست می آیند و اطلاعات به دست آمده تبدیل به فایل رویت و فایل قابل تنظیم می شوند.این مراحل شامل موارد زیر می باشند:

تایید اطلاعات و تضمین کیفیت : پیش از مدلسازی وجود محدوده کاری (SOW) و ارتباطات مشخصی که میان جزییات برقرار است برای کارفرما و تامین جزییات دیگر ضروری می باشد.در اکثر مواقع تامین سطح انحراف مشخص اسکن اجرای پروژه و نقشه های اجرایی با اهمیت می باشد. در تصویر زیر به دستگاه های اسکن و برنامه های مدلسازی منطبق بر آنها اشاره شده است که تیم ما از دستگاه Faro استفاده می نماید:

اسکنر سه بعدی برداشت نقاط ابری

 

درج و تبدیل اطلاعات : تایید و انتقال اطلاعات نقاط ابری در رویت در این مرحله انجام می پذیرد و باید از جامع بودن و یکپارچگی اطلاعات در یک فایل اطمینان یابید.

تنظیمات فایل : برای شروع پروسه ای در تنظیمات باید مجموعه های کاری مطابق با نیاز پروژه انجام شوند.فایل ها با اطلاعاتی با حجم بالا به فایلی با حجم کمترد و متناسب با پروژه تبدیل می شوند و در این صورت استفاده از فایل ها به سهولت و بهتر انجام می پذیرد.تمامی تنظیمات اجزاء مختلف مانند level 0 و Building Levels و Set lan view و Grids نیز انجام می پذیرند.

مدلسازی بر اساس اطلاعات نقاط ابری:

برای مدلسازی نیز در زمینه اجرای پروژه به صورت بیم (BIM Execution plan) انجام می پذیرد.اطلاعات برداشت شده از محیط در نقاط ابری منطبق با نرم افزار Revit مدل شده، به طوری که قابلیت استفاده از آن ها در مسیر پروژه موجود می باشد.

یکپارچه سازی و ارتباطات: ارتباطات در زمان مدلسازی با اهمیت بوده و هر اطلاعاتی که در پروژه می شود با تمام همکاران و اعضا در ارتباط می باشد.تمامی اعضا از یک فضای ذخیره برای نقاط ابری استفاده می نمایند.این قابلیت باعث می شود تا کاربران اطلاعات وارد شده صحیح قبلی را به نحو دلخواه تغییر ندهند و همیشه فایل Backup از پروژه در سیستم اصلی در اختیار می باشد.

4. تضمین کیفیت: برای تضمین کیفیت نیز مراحلی در این مسیر طی خواهند شد.ابتدا تمامی مقاطع در محیط سه بعدی چک می شوند و مولفه های خاص نیز بررسی می شوند.از مزایای مهم که باعث تضمین کیفیت در مدلسازی نقاط ابری می شوند.بررسی برطرف سازی تداخلات میان دیسیپلین های مختلف کاری مانند مکانیک، الکتریکال، لوله کشی و سازه می باشد.