ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

فرآیند تبادل اطلاعات ساخت در ساختمان ها (Construction Operations Building Information Exchange)

اهمیت استفاده از BIM COBIE

این فرآیند به عنوان یک غالب غیر اختصاصی برای داده ها به منظور ساخت و انتشار داده های مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) که شامل اطلاعات غیر هندسی می باشند به کار گرفته می شود.در یک پروژه ساخت معمول، اطلاعات شامل نقشه ها، صورتحساب ها و مقادیر آنها و مشخصات فنی می باشد.همینطور شامل اعدادی از اطلاعات متخصصین ساخت میگردند که به صورت نرمال با یکدیگر به شتراک گذاری اسناد و اطلاعات می پردازند.این اسناد در طول فاز های مختلف پروژه باید به روز رسانی شده و به دست کارفرما برسند.در حقیقت این فرآیند همیشه اتفاق نمی افتد و یا زمانی اتفاق می افتد که در فرمت های PDF یا چاپ شده (برگه) ارائه می شوند و برای استفاده کارفرما از این اسناد شرایط را سخت می کنند.

 

استفاده از COBIE در BIM

 

در واقع ایده هایی که در پشت BIM COBIE نهاده شده است در یک فرمت یکپارچه ارائه می شوند و میان تیم ساخت در مراحل مختلف تعریف شده به اشتراک گذاشته می شوند.در شکل زیر دایره های سبز زمان های استفاده از COBIE را به همراه مزایای آن در چرخه حیات پروژه نشان می دهند.

 

مزایای COBIE در مراحل مختلف

اهمیت بهبود اطلاعات ساختمان

بهبود اطلاعات ساختمان در چرخه حیات یک پروژه امری حیاتی می باشد.استراتژی به کارگرفته شده در این مسیر توسط تیم ما استفاده از BIM و اطلاعات قابل استفاده مجدد می باشد تا در این مسیر هزینه ها کاهش یافته و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.در تیم ما COBIE  نیز فرآیندی می باشد که به صورت واضح اطلاعات غیر هندسی را در سطوح مختلف BIM به کارفرما و مدیران پروژه ارائه می دهد.در این فرآیند برخی از اطلاعات در BIM موجود می باشند که از جمله آنها اسنادی هستند که در طول پروژه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پیشرفت مدلسازی اطلاعات در گذر زمان

ساختار COBIE

ساختار سیسستم COBIE به وسیله کد هایی مشخص شده اند که هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند.برای مثال کدهایی که در ستون زرد رنگ قرار دارند، دسته ای ضروری می باشند و هر کدام از ستون ها دارای ارزش خاص خود می باشند.COBIE به عنوان یک مدل مفاهیم و ساختار اطلاعات هوشمند مدل ساختمانی را به اشتراک می گذارد.مطابق با این رویکرد اطلاعات کلیدی امکانات برای مدیران تسهیلات FM شامل تجهیزاتی که به نگهداری و بهره برداری نیاز دارند و فضاهایی که نیاز به مدیریت دارند، می شوند.در این ساختار با مواردی کلیدی در هر ناحیه مواجه هستیم.

 

بخش های مدل اطلاعاتی COBIE

 

ناحیه طوسی رنگ شامل موارد زیر می باشد :

عناصر(Component) : اجزاء اصلی دارایی های ثبت شده می باشند.مالک باید بتواند امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد را پیگیری کرده و سازنده و تحویل دهنده آن ها را در زمان نگهداری و بهره برداری بشناسد.

گونه ها(Types) : طرح های مختلف مهم بوده و گاها اشتباه برداشت می شوند.در این سیستم اکثر محصولات در نوع خود طبقه بندی شده و تمام تجهیزات نصب شده، در نوع محصول خود قرار می گیرند.برای مثال اگر 10 درب یکسان به کارگاه تحویل داده شود، اطلاعات سازنده آنها و تحویل دهنده و شماره سریال اختصاص داده شده به هر یک از محصولات، در توضیحات گونه های مختلف نگاشته می شوند.سپس مشخصات فنی و مکان های مربوطه و زمان نصب و دیگر موارد نیز نگاشته می شوند.این روند با پروسه فمیلی سازی در Revit مشابه بوده و ارتباط BIM و COBIE را اثر بخش می سازد.

فضاها(Spaces) :فضاها به مثابه اتاق ها و فضاهای طراحی شده خاص پروژه و امکانات موجود در آن ها می باشد.

بخش ها(Zone) :شامل فضاهایی که بزرگ تر بوده و قابل انعطاف می باشند مانند: لابی و راهروها

اسناد(Document) : اسناد مرتبط با تحویل تجهیزات و امکانات که با نوع آنها در صفحه های دیگرلینک و مرتبط می شوند و برای نگهداری پس از نصب آنها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی ها (Attributes) : رویکردی برای نسبت دادن اطلاعات خاص و سفارشی به گونه و ستون های مختلف تعریف شده در صفحه می باشد.ما از آنها در ساختار BIM برای ارسال مشخصه های خاص عناصر تعریف شده، برای سازندگان در هنگام ساخت و بهره برداری استفاده می کنیم.

 

ناحیه ها و ستون های اصلی COBIE

 

باقی مواردی مانند ارتباطات اطلاعات تعریف شده و یا شیوه های مونتاژ درج شده برای محصولات با توجه به نوع پروژه به عنوان اطلاعاتی خاص تعریف می شوند و با توجه به نیاز های کارفرما و ذی نفعان کلیدی پروژه در دسته بندی های مختص پروژه تعریف می شوند.در نتیجه در هر زمانی مدیران پروژه و تیم پروژه به اطلاعات تمامی بخش های پروژه و ارتباط میان آنها به شیوه ای مناسب و آشکار دسترسی دارند.

 

ستون های اطلاعاتی اصلی COBIECOBIE در ساختار BIM

ما با استفاده از مدل های پیشرفته ای که در سطح بالایی از جزییات قرار دارند، تمامی اطلاعات COBIE را به اطلاعات هندسی و تصاویر و مشخصات فنی پروژه لینک کرده و مرتبط می سازیم. در نتیجه در چرخه حیات ساخت اطلاعات جزء به جزء پروژه وجود داشته و بر مبنای آنها می توان در پروژه پیش رفت و از اطلاعات بیم به عنوان یک Data base در ساخت پروژه هایی وسیع استفاده کرد.

 

اطلاعات جزء به جزء عناصر در ساختار COBIE

روند کاری BIM COBIE

ما اطلاعات پروژه و سرمایه های ساخت را به صورت دیجیتالی در مدلی سازمان یافته در اختیار مدیران و شرکت ها قرار دهیم و سیستم های مورد استفاده در ساخت و رویکرد های به کار رفته برای ساخت که هر کدام مربوط به چه بخش یا محصولی می باشند را مشخص نماییم.در ادامه فرآیند ساخت نیز اگر اطلاعات و یا اسنادی از پروژه شامل تغییراتی شوند (مانند تغییرات در صورت وضعیت ها،مبالغ پرداختی،برنامه های زمانی و مالی)، این تغییرات بر عوامل دیگری نیز تاثیر خواهند گذاشت.همچنین با استفاده از فرآیند BIM اطلاعات ساخت را به صورت یکپارچه در اختیار کارفرما و مدیران پروژه قرار می دهیم تا تغییرات را در مدل های سه بعدی و اسناد فنی دیگر رویت کنند.تا بدین وسیله از تاخیرات و انحراف های زمانی و مالی در پروژه جلوگیری کرد.

 

مدلسازی اطلاعات ساخت در نرم افزار های COBIE

 

این اطلاعات می توانند از برنامه های زمانی و مالی مانند برنامه های MSP یا Primavera توسط ما ارائه شوند و در ساختارهایی کاراتر همراه با اطلاعات بخش ها و افراد مرتبط و اطلاعات گروه های مختلف ارائه شوند.سپس این اطلاعات را به هر یک از مدل ها و بخش های فنی دیگر ارتباط می دهیم تا پیگیری مشکلات و تداخلات پروژه به راحتی انجام گیرند.در نتیجه کارفرما و مدیران پروژه و اعضای متخصص تیم آنها که دارای اطلاعاتی پراکنده و محدود بوده اند با مدلی یکپارچه و قابل ویرایش رو به رو هستند که هر یک در دسته بندی های مرتبط قرار گرفته اند.

امروزه استفاده از رویکرد تبادل اطلاعات ساخت COBIE برای برای هر پروژه ای ضروری می باشد و به شرکت ها و تولید کنندگان، پیمانکاران و کارفرمایان به وسیله ارائه جزییات اطلاعات پروژه های وسیع کمک می کند.همچنین باید گفت COBIE تنها منحصر به صنعت ساختمان نمی باشد و در راه سازی، صنایع زیربنایی، راه آهن و پروژه های کلان می توان از این رویکرد بهره برد.ما در این رویکرد هر خواسته ای که کارفرما داشته باشد را ثبت می کنیم و در قالبی که متناسب با معیار های خواسته شده باشد،در اختیار کاربران اطلاعات قرار می دهیم.در این مسیر دیاگرام های گردش کار می توانند به فهم ساده تر در ایجاد محصولات کمک کنند.این دیاگرام های گردش کار و داشبورد های مدیریت اطلاعات توسط متخصصین ما به مدیران پروژه ارائه می شوند.