ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

مقدمه ای بر مدیریت بحران

 این بخش از مدیریت باید به گونه ای صورت گیرد که همواره برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه و یا جلوگیری از اثرات زیان بار پس از آن، تمهیداتی در نظر گرفته شده باشد.برای این منظور باید اعتبار خاصی در برنامه ریزی مالی پروژه پیش بینی شده باشد تا در مواقع بحرانی توانایی کاهش ضررهای احتمالی را داشته باشیم.این گونه اعتبارات در واقع به حوادثی مانند زلزله، سیل و دیگر مواردی که اثرات آنها و زمان وقوع آن به صورت دقیق قابل پیش بینی نمی باشد، باید تعلق گیرد.همینطور نیز باید برای مقابله با این موارد آموزش هایی به منابع انسانی داده شده و تدارکاتی برای حفاظت از منابع انسانی و کاهش ضرر وزیان احتمالی دیده شود.

 

مدیریت بحران ها

مدیریت بحران در کارگاه های ساختمانی

برای هرچه بهتر شدن رویکرد یک سازمان در مدیریت بحران باید گزارشات کارگاهی معتبری تهیه شده و وضعیت پروژه از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.در طی چرخه حیات پروژه نظارت بر اجرای کارها از مراحل مهمی می باشد که باید در هنگام نظارت به بخش هایی که مقدمه ای برای ایجاد یک حادثه می باشند مانند آسانسورها و مسیرهای دسترسی، تعمیر و نگهداری از تاسیسات توجه کافی شود.همچنین توسعه فرهنگ ایمنی در یک کارگاه از اقدامات موثر در پیشگیری و کاهش اثر بحران به حساب می آید.به طوری که فردی که در حال استفاده از ابزار می باشد، موارد حفاظت ها و ایمنی اولیه  شامل ماسک و یا عینک محافظ را استفاده کند تا در هنگامی که بحرانی غیر مترقبه در مقیاس کوچکی اتفاق افتاد، اثرات ناشی از این بحران چند برابر نگردند.

مدیریت بحران در ساختمان

 

خسارت ها و تلفاتی که ناشی از پروژه های عمرانی و عواقب ناشی از مدیریت نامناسب در پروژه های ساختمان های تجاری، مسکونی، پل ها و پروژه های راهسازی و سایرپروژه های بزرگ دیده می شوند ناشی از بحران هایی است که در پروژه ها شکل می گیرند.این بحران ها نیز شامل بخش های بحران مالی، بحران نیروی انسانی، بحران مدیریتی و تصمیم گیری راجب آنها و بحران هایی (مانند سیل و زلزله) که در اثر شرایط غیر مترقبه ایجاد می شوند، هستند و در حوزه ساخت نیز این دسته بندی از بحران ها حائز اهمیت می باشند.

فرآیند مدیریت بحران

اما فرآیند مدیریت بحران به صورت کلی در ساختمان شامل شناسایی و مقابله با خطرات احتمالی پروژه می باشد.همچنین باید در صورت مواجهه با چنین بحران هایی با تحلیلی صحیح گاها به عنوان فرصت از آنها استفاده شود تا از تاثیراتی که بر سهام شرکت و یا دیگر جوانب باقی می گذارند کاسته شده و گاها نتایج مثبتی نیز پدیدار گردند.همچنین ( بیمه ) کارگاه باتوجه به موارد پیش بینی شده یکی از گام های اولیه جهت پیش بینی یک واکنش به بحران می باشد.مراحل شناسایی این خطرات خود شامل موارد زیر می باشد:

  • مشورت و بهره گیری از نظرات برای بررسی همه جوانب و ایده هایی برای پیشگیری از آنها
  • استفاده از نظرات متخصصین با تجربه
  • تهیه لیستی از خطرات احتمالی که پروژه را تهدید می کنند
  • سنجش و ارزیابی خطرات احتمالی باتوجه به میزان اثر و احتمال وقوع آنها بر اساس روش های کمی و کیفی

 

فرآیند های مدیریت بحران

 

پس از شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی، گزینه هایی برای پیشگیری و کاهش اثرات ناشی از بحران ها و خطرات احتمالی باید برنامه ریزی شوند تا در صورت آگاه شدن از بحران هایی مانند بحران غیر مترقبه طبق برنامه پیش بینی شده راهبرد هایی برای مقابله نسبت به آنها نشان داده شود.این راهبرد ها شامل راهبرد های بازدارنده، راهبرد واکنشی، راهبرد تعاملی و راهبرد گزینشی می باشند.در صورت انتخاب صحیح راهبرد مقابله با یک بحران می توان دیگر شاهد خسارت های چشمگیر آنها نباشیم.