ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان ونک, ضلع شمال شرقی, پلاک 2596

ایمیل : info@b1m.ir

تعریف رویکرد تولید صنعتی ساختمان

به صورت کلی باید گفت مفهوم صنعتی سازی در ساخت ساختمان ها به افزایش بهره وری از نیروی کاری و بهینه سازی آن می پردازدو باعث کاهش زمان و افزایش کیفیت ساخت می گردد.این مفهوم از تکنولوژی ها و روش های اجرایی به روز و جدید استفاده می کنداما باید گفت که فکر استفاده از قطعات پیش ساخته به قرن 17 زمانی که انگلیسی های مهاجر به آمریکا دیوارهای پیش ساخته ای را برای ساخت خانه به آمریکا بردند آغاز شد.این رویکرد شامل مفاهیمی از جمله پیش ساخته سازی، مونتاژ،طراحی و ساخت مدولار و فرآیند های نوین دیگر در صنعت ساختمان می گردد.صنعتی سازی امروزه به شیوه ساخت و پیش تولید قطعات و انتقال آن ها به سایت ساخت رواج یافته است.

تولید صنعتی در پروژه های بزرگ مقیاس ساختمانی

طراحی با رویکرد تولید صنعتی

مهندسین شرکت مشاوران بنای یکپارچه مجسم با توجه به خواسته های کارفرما و نظرات مهندسین سازه و مدیران پروژه با تجربه استفاده از رویکرد تولید صنعتی را در پروژه ها مورد بررسی قرار می دهند.در این مسیر بهترین روش های تولید صنعتی و شیوه های نوین آن مورد استفاده قرار می گیرند تا پروژه با افزایش کیفیت و کاهش زمان ساخت و همچنین افزایش بهره وری کارکنان مواجه شود.روش طراحی با رویکرد تولید صنعتی برخلاف طراحی معمول از کل شروع شده و به پلان های مقیاس کمتر تقسیم می شود.

طراحی اجزای مختلف در تولید صنعتی ساختمان

 

انواع سیستم های رایج در تولید صنعتی

پنل های پیش ساخته (Panel) : پنل ها در ابعاد و اندازه های متفاوت و با کاربری های متفاوتی همچون دیوار برشی، دیوار جداکنند یا پارتیشن ها و پوشش ها تولید می شوند.متریال مورد استفاده در آنها نیز از کامپوزیت ها و انواع پلیمرها بهره می گیرد.

 

سیستم های مدولار (Modular system) : این نوع از قطعات می توانند میان پنل ها و مدول کامل ساختمان قرار گیرند.سیستم مدولار می تواند بخشی از ساختمان بوده و یا بخشی در تولید قطعات باشد.

مدول (Module) : مدول ترکیبی از چندین سیستم مدولار را می تواند تشکیل دهد و جزییات کاملی با یکدیگر که یک مدول کامل مثل سازه سالن اصلی را می تواند در بر گیرد.

سیستم های مدولار در تولبد سریع و صنعتی

 

سیستم های ساخت و ساز در تولید صنعتی

سیستم های خطی و اسکلتی که شامل قاب سازه ای یا اجزای خطی هستند که به شکل مدولار بوده و تیرها و ستون ها یا خرپا ها را در بر می گیرند.سیستم پانلی باربر نیز به عنوان دیوارهای برشی می تواند در  پایداری سازه ها عمل کرده و سیستم مدولاری را تشکیل دهد.در سیستم های سه بعدی و یا سیستم هایی که شامل اجزای یا کل خانه ای به صورت متحرک و قابل نقل و انتقال می باشند نیز اجزا به صورت پیش ساخته در ابعاد و اندازه مورد نیاز ساخته شده و به صورت مونتاژ شده به محل ساخت انتقال داده می شوند.

سیستم های تولید صنعتی ساختمان

پیش نیاز های صنعتی سازی

شروع به کارگیری رویکرد تولید صنعتی ساختمان نیاز به توجه به موارد و شرایطی دارد.پروژه برای استفاده از خدمات تولید صنعتی به صرفه باید پروژه بزرگ مقیاس بوده و یا در سطح انبوه سازی ها باشد.باید به استانداردهای طراحی و ساخت این رویکرد نیز توجه کرد.در این مسیر باید از نیروهای متخصص در بخش خود استفاده کرد و یکپارچگی را با بخش های دیگر ساختمان شکل داد.بدین ترتیب استفاده از فناوری BIM در پروژه هایی که با تولید صنعتی مرتبط می باشند حائز اهمیت می باشد.به همین منظور شرکت ما خدماتی را در قالب BIM برای تولید صنعتی ساختمان ارائه می دهد.

پیش نیازهای صنعتی سازی ساختماناستفاده از BIM در تولید صنعتی ساختمان

در تولید صنعتی ساختمان ها همواره به جزییات اجرایی دقیقی برای بخش های مختلف و یا قطعات پیش ساخته نیاز داریم.متخصصین ما با استفاده از فناوری BIM به ارائه جزییات فنی، ابعاد و اندازه ها برای هر یک از اجزا مدولار ساخت که گاها پیش ساخته می باشند می پردازند.بدین ترتیب در تولید صنعتی ساختمان با استفاده از BIM و نرم افزارهایی چون Revit دیتیل های هر بخش تهیه شده و تمامی اطلاعات به صورت یکپارجه برای استفاده در کارگاه به منظور تولید و مونتاژ قطعات ساخت مورد استفاده قرار می گیرند.

مدلسازی جزئیات قطعات در تولید صنعتی ساختمان

مزایای صنعتی سازی ساختمان

با استفاده از رویکرد تولید صنعتی ساختمان می توان بازده کارکنان را افزایش داده و تعداد کارکنان غیر متخصص را کاهش داد.در نتیجه ایمنی در ساخت پروژه به دلیل کاهش فرآیند ساخت و استفاده از تجهیزات برای کارکنان افزایش می یابد. سپس زمان ساخت با توجه به استفاده از سیستم های نوین اجرایی کاهش می یابد.همچنین هزینه های پروژه در بخش های مختلف ساخت کاهش می یابد.استفاده از سیستم های نوین سازه ای مزایای دیگری همچون افزایش پایداری و استحکام ساختمان،افزایش عمر مفید سازه و جلوگیری از اتلاف انرژی را به همراه دارد.

مزایای تولید صنعتی ساختمان

استفاده از روش های نوین در  تولید صنعتی ساختمان

در رویکرد تولید صنعتی استفاده از روش های ساخت به روز بسیار مهم می باشد برخی از این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

سیستم ساختمانی قاب سرد نورد شده (LSF) این ساختمان ها در تعداد طبقات محدود از فولاد سرد نورد شده و با اتصالات پیچی می باشند و دیوار ها نیز از پنل ها یا صفحات گچی تشکیل می شوند که به شیوه صنعتی تولید می شوند.به گونه ای که تمامی اجزا منطبق بر ساخت در کارخانه تولید شده و به محل ساخت انتقال داده می شوند تا مونتاژ شوند.

سازه LSF در تولید صنعتی ساختمان

 

3D پنل ها نیز از صفحات پلی استایران در لایه وسط و میگرد های روی آن تشکیل شده اند که به وسیله بتن شاتکریت در زمان کوتاهی به ایجاد دیواری مستحکم منجر می شوند.

پنل های سه بعدی درصنعتی سازی

بتن مسلح با قالب عایق ماندگار (ICF) نیز دارای قالبی از پلی استایرن منبسط شده در لایه خارجی به عنوان عایق بوده و با اندازه های متغیر متناسب با طرح ها ساخته می شوند و در قسمت میانی نیز دارای میگرد های مسلح کننده می باشند.

سیستم پیشرفته و سربع ICF

لارج پنل ها نیز از سیستم هایی می باشند که در پروژه های بزرگ مقیاس می توانند به عنوان دیوار های باربر یا برشی عمل کنند و کیفیت ساخت آنها از ساخت در کارگاه به وسیله بتن درجا بسیار بیشتر می باشد و از بتن مطابق با استانداردها و با عمل آوری در شرایط مناسب استفاده می شود که اغلب پنل ها دارای لایه عایق حرارتی نیز می باشند.در این رویکرد از سیستم های دیگری مانند قاب تونلی و انواع سقف ها با اجزای پیش ساخته نیز برای تولید صنعتی ساختمان استفاده می شود.